100'000 tomater och 15'000 paprikor

Efter 7 veckor i Australien hade jag en total inkomst på $1.00 efter att ha lyckats sålt 2 st ”swedish nigger balls” när vi en kväll drog ihop ett gäng svenskar och bakade lite. Haha. Dags att tjäna lite mer pengar var tanken när vi drog till Bowen och skrev upp oss för fruktplockningsjobb på ett working hostel. Så sjukt fint och fräscht ställe jämfört med Bundaberg! Fick ett väldigt chill jobb redan dagen efter på en tomatfabrik typ. Under 6h kollade jag på ca 100000 tomater som swishade förbi på ett rullband och sulade iväg de ruttna o dåliga. $19 dvs ca 130kr i timmen – riktigt värt faktiskt. Men det skulle bli mycket värre än så…

Andra dagen blev jag kallad till receptionen som tvingade mig att byta jobb trots att jag ville jobba kvar på fabriken. Paprikaplockning låg framför mig, tydligen en av de värsta jobben man kan göra. Och mycket riktigt, upp 4.45 på morgonen, stekande sol, över 30 grader, en boss som klagade på att man plockade för gröna paprikor, missade några, förstörde plantorna, att jag kastade dom för hårt i hinken osv osv. Dessutom fick vi bara betalt per hink paprikor och inte per timme. Efter att ha stått böjd konstant i 8 timmar (inkl 30 graders stekande sol) och fått känna på så mycket smärta jag inte ens trodde fanns, var arbetsdagen äntligen över. Pain is weakness leaving the body. 

Manga gav upp efter 1 dag i helvetet men jag skulle fan inte ge mig! Trots att jag behovde plocka 100 paprikor for att ha rad att kopa en i butik. Under andra dagen var bossen pa mig hela tiden verkligen, han kom fram for 57e gangen och jag undrade vad fan han skulle klaga pa den har gangen. "You fuckin missed this!" sa han och tryckte upp en paprika framfor mig. Som tur var hade jag inte alls missat den eftersom den var lite gron vilket jag med gladje forklarade for honom. Han vande sig om, knot ihop naven och krossade paprikan. Paprikabitar yrde omkring och saften sprutade. Kunde inte lata bli att le...

Efter 4 dagar och ca 15000 plockade paprikor fick jag nog men var anda javligt nojd over mig sjalv. Mar fortfarande illa nar jag ser en paprika i butiken, sjukt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Kommentar: